& Espoon Teatterin Minna Craucher oikeutetusti syksyn teatterikentän puheenaihe

& Espoon Teatterin Minna Craucher on tämän syksyn teatteritapauksista. Kuvassa Roosa Söderholm. (Kuva: Darina Rodionova)
& Espoon Teatterin Minna Craucher on tämän syksyn teatteritapauksista. Kuvassa Roosa Söderholm. (Kuva: Darina Rodionova)

Minna Craucher & Espoon teatterissa 14.12. asti

Käsikirjoitus: Aino Pennanen, Musiikin sävellys, musiikin harjoitutaja ja kapellimestari: Eeva Kontu, Ohjaus Riikka Oksanen, Esitysdramaturgi: Riikka Oksanen, Eeva Kontu, Musiikin sovitus: Eeva Kontu, Tony Sikström ja työryhmä, Pukusuunnittelu: Tiina Kaukanen, Lavastus: Tinja Salmi, Valosuunnittelu: Ville Mäkelä, Äänisuunnittelu: Tony Sikström Maskeeraussuunnittelu: Pia Malmberg, Rooleissa: Laura Hänninen, Petrus Kähkönen, Jussi-Pekka Parviainen, Roosa Söderholm, Robert Kock, Miiko Toiviainen, Valokuvat: Darina Rodionova

Miten virkistävää on nähdä musikaali, joka ei noudata niitä tiettyjä tuttuja kaavoja. Miten virkistävää on nähdä musikaali, joka antaa ajateltavaa, ei päästä katsojaansa helpolla ja osaa myös olla viihdyttävä sekä hauska.

Tätä on Minna Craucher & Espoon teatterissa. Oikeutetusti yksi syksyn teatterikentän puheenaiheista.

Aino Pennasen käsikirjoitus, Eeva Konnun sävellys ja Riikka Oksasen ohjaus on lähes kadehdittavan taitavien ihmisten toteuttama teos. Se kertoo ihmisestä, joka on yleisesti ottaen yllättävän pienelle porukalle tuttu hahmo, vaikka tekojensa ja persoonansa puolesta luulisi olevan kaikkien tuntema. Näin ainakin tuntuu, kun on seurannut keskustelua tämän musikaalin ympärillä: juuri kukaan ei tunnu tietävän entuudestaan, kuka Minna Craucher oli.

Syntyjään Maria Lindell onnistui luomaan itsestään lyhyessä ajassa Minna Craucher nimisen hahmon, joka monien vaiheiden jälkeen teki itsestään sen aikaisen kulttuuripiirien voimahahmon, perusti Seura-lehden, lyöttäytyi Lapuan liikkeeseen nousten sen merkittäväksi tekijäksi. Kaikki tämä perustuen valheeseen, joka myös koitui hänen kohtalokseen ja perustuen tarpeeseen tulla hyväksytyksi.

Ehkä juuri tämän takia, Minna Craucherin monitahoisuuden vuoksi, myös näytelmässä nähdään useampi näyttelijä näyttelemässä nimihenkilön roolia. Aina uuden vaiheen tullessa Craucherin elämään, turkiskaulusta vaihtamalla vaihtuu hahmon esittäjä.

Lavalla ei nähdä yhtään heikkoa lenkkiä ja jokainen ansaitsee kehunsa. Pakko kuitenkin nostaa Petrus Kähkösen monipuolisuus esille. Kähkösen monipuolisuus niin näyttelijänä, laulajana kuin muusikkona korostuu toistuvasti näytelmän aikana.

Näytelmän lavastus on juuri sopiva tilaansa, ei mahtaile vaan tukee tarinaa ja korostaa sen kulmia.

Moderneja vivahteita sisältävä näytelmä on paikoitellen karnevalistinen ja värikäs, mutta kuitenkin historiallisessa viitekehyksessään paikkansa pitävä. Ei näytelmä kerro kaikkia vivahteita Craucherin elämästä, muttei sen ole ollakaan musikaalin tehtävä. Nälkä jää esityksen jälkeen tutkia lisää tämän hahmon elämästä ja sen vaiheista.

Tätä vasten työryhmä on varmasti tehnyt oikeutta todellisen Minna Craucherin elämää kuvatessaan. & Espoon teatterin näyttämö pistää parastaan monella tapaa. Harmi, jos esityskausi jää vain tämän syksyn mittaiseksi.

Kimmo Lehto

Jaa uutinen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

Samasta kategoriasta: