Teatteri Provinssin lavalla nähdään toukokuun aikana Musical Crew Moden tekemä musikaali Evakon Kyynel.
Musical Crew Mode eli Esteri Seppälä, Martta Entonen ja Petra Myllyperkiö ovat käsikirjoittaneet näytelmän vuonna 2018 ja sitä on esitetty ennen Saloa Turussa, Raisiossa ja Kangasalla. Salon jälkeen esitys lähtee Järvenpäähän.
Myllyperkiö vastaa musikaalin sävellyksistä, jotka hän on myös sanoittanut ja sovittanut.
-Evakon Kyyneleessä on ajankohtainen aihe, joten me nappasimme siihen kiinni, Provinssin tuottaja Seppo Suominen kertoo.
-Olen itse evakko ja aihe on sydäntä lähellä. Tälläkin hetkellä koteja tuhotaan maailmalla ja evakkoja lähtee pois sodan jaloista.
Evakon Kyynel kertoo karjalaisen evakkoperheen tarinan. Perhe sijoitetaan Varsinais-Suomeen ja näytelmän keskiössä ovat äitien ja lasten suhteet, lasten näkökulma ja kaikki ne ristiriidat, joita yhteiselo entuudestaan vieraan perheen aiheuttaa.
Pääosia esittävät paimiolainen Pauliina Kotamäki ja perniöläinen Tuuli Turunen. Kotamäki näyttelee karjalaisperheen äitiä, Almaa, ja Turunen perheen vanhinta lasta Mariaa. Lapsinäyttelijöitä on paljon, noin puolet yli 30 esiintyjän ryhmästä. Sota-aiheen käsittely ei kuitenkaan ole tuonut mukanaan erityisiä haasteita lapsinäyttelijöille.
-Voi olla vaikeata, kun näkee, että yleisössä itketään, toteaa Eero Maunu, yksi lapsinäyttelijöistä.
Aihe on synkkä, mutta tekijät korostavat, että he haluavat esittää myös myönteisiä asioita.
-Kun alun perin aloimme työstää kolmisin tätä näytelmää, kohtasimme kauniita ja rohkeita evakkotarinoita. Haluamme myös välittää katsojille lasten silmän pilkkeen, kertoo Martta Entonen.
Tekijät ovat nuoria, mutta heitä ei selvästikään pelota johtaa näin isoa projektia. Seppälä käy vielä lukiota, ja Entonen opiskelee röntgenhoitajaksi.
Monia voi hämmentää se, että Seppälän ja Entosen ikäiset nuoret ovat tehneet melko kauas menneisyyteen sijoittuvasta Suomen historiasta näytelmän, mutta evakkotarina on Ukrainan sodan vuoksi saanut yllättävää ajankohtaisuutta.
Yleisössä ei kuitenkaan ole ainakaan tähän mennessä näkynyt pakolaisia, joita aihe voisi koskettaa. Näytelmän nähneet, evakkoajan omakohtaisesti kokeneet ovat antaneet kiittävää palautetta. Eräs katsoja oli kirjoittanut elämästään nelisivuisen tekstin, jonka hän halusi antaa ohjaajille.
-Musikaalissa kuullaan sotaan liittyviä äänitehosteita. Tekee joskus tiukkaa ihan näyttelijöillekin. Yleisössä niiskutetaan, tuskin kukaan katsoo näytelmän liikuttumatta, arvioi Pauliina Kotamäki.
-Evakot ovat kertoneet, että musikaalin avulla pääsee elämään uudelleen vanhoja tunteita, Seppälä lisää.
Tekijät kuvailevat musikaalia tiheätunnelmaiseksi tarinaksi, jossa viimeistään lopuksi kuultava Veikko Lavin Evakon laulu avaa katsojien kyynelhanat.
Evakon kyyneleen jälkeen Enttonen ja Seppälä aikovat jatkaa uusien projektien työstämistä Musical Crew Modessa. Seuraava työ on H.C. Andersenin satuun perustuva Tulitikkutyttö. Kunnianhimoisilta vaikuttaville nuorille tekijöille on helppo povata menestyksekästä tulevaisuutta teatterin saralla.
Evakon kyynel on nähtävissä Provinssin päänäyttämöllä kahteen otteeseen ensi viikon torstaina ja perjantaina.
Kirsi Uusitalo